Flaskepostens forum

Gå tilbake   Flaskepostens forum > Flaskemating > Praktiske tips

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 10-05-2010, 15:37
henriette henriette er offline
Junior Member

Medlem siden: May 2010
Meldinger: 1
Question Helt ny på det her, vær så snill og hjelpe meg, trenger litt råd! =)

Hei!
Jeg måtte dessverre slutte å amme sønnen min og begynne med morsmelkerstatning og flasker pga sykdom og lurer nå på et par ting..

Vi koker vann som vi fyller i flaskene og setter dem i kjøleskapet, så når barnet skal ha mat tar vi ut en flaske og varmer den opp i mikroen til riktig temperatur og blander så i mme pulver og maltekstrakt (han har veldig forstoppelse). Er det riktig? Eller må man blande i pulveret når vannet er over 70 grader og så sette det i kjøleskapet og varme melken opp igjen når han skal ha den? Hva skaper minst bakterier?

Noen som har erfaringer med restaurantbesøk og lignende med flaskebarn? Hvordan gjør man dette? Skal man ta med ferdigblandet melk hjemmefra eller bør man heller ta med en flaske med kokt vann og pulveret for seg og blande det der, og så be kelner etc om de kan varme det i mikrobølgeovn? Eller finnes det en flaskevarmer som kan varme opp melken når han skal ha den?

Finnes det en måte å få gitt barnet maten sin hvis man feks er i parken eller på stranden?

Mulig dette er dumme spørsmål, men er veldig usikker på det hele og syns det er litt vanskelig. Håper noen kan hjelpe meg! Setter veldig stor pris på alle svar
Svar med sitat
Gammel 12-05-2010, 12:01
ping ping er offline
Senior Member

Medlem siden: Dec 2006
Meldinger: 102
Standard

Hei!
Synes du har lært mye allerede, jeg Vet ikke om vi gjør alt riktig, men vi har alltid kokt, avkjølt vann stående i kjøleskapet, og så blander vi kokt varmt og kokt kaldt vann til passe temperatur. På Hipp sine pakker står det 50 grader, men vi ligger nok på rundt 65-70. Deretter blander jeg i litt malt og pulver, rister godt og heller i resten av det kalde vannet vi ikke brukte med en gang. Vi lager måltidene rett før hun får, men med førstemann hadde vi flere måltider gjort klare på forhånd. Slutta med dette da vi lærte at det ikke var så lurt..

Vi er så heldige å ha en kran med kokende vann, så vi er litt bortskjemte sånn. Hvis vi lager mat en annen plass enn hjemme, går det stort sett i å låne vannkoker, eller evt ha med ferdig mat som vi har avkjølt og ber om å få varmet i mikroen. Det bør jo ikke bli for varmt heller, både pga babyen som kan brenne seg, men også pga at næringsstoffene kan forringes ved for høy temp.

Hvis vi skal bort og det ikke er så langt å dra, blander vi måltidet rett før vi drar, og passer på å time det med hennes spisetid. Pleier å funke nå som hun er såpass stabil på spisingen, men tidligere var det greiere å ta med ferdig oppmålt pulver i pulverdispenser, kokt avkjølt vann, samt en termos med kokende vann, sånn i tilfelle hun ikke ville spise når vi ville det

Håper du ble bittelitt klokere...
Ift bakterier, så anbefales jo 70 grader fra WHO, men alt dette vet jeg for lite om, særlig når Hipp skriver noe annet på sin pakke..Tenker du kan finne en del om det her inne!
Mvh Ingvild
Svar med sitat
Gammel 01-06-2010, 22:28
nims nims er offline
Junior Member

Medlem siden: Apr 2010
Meldinger: 9
Standard

Vi har en boks flytende mme og ren flaske i stelleveska, det er aldri noe problem å få varmet den. Enten har spisestedet mikrobølgeovn, da må du bare prøve deg frem for å få det passe varmt, eller så ber du om et stort ølglass (sjekk ølmenyen, har de 0.6-øl er det fin størrelse) eller en bolle med kokende vann, og varmer i den.

I den store reisestelleveska har vi et sånn litermål som følger med stavmiksere, det er passe stort til å varme flaske i. Veldig greit på bensinstasjoner som bare har mikrobølgeovn som er forvarma (stekeovn) og papp-beger. På biltur er det kjekt å supplere dette med en termos med kokende vann, så kan du stoppe og mate hvor som helst. Ungen er såpass stor nå at hun spiser nesten 200 ml til et måltid, så da er det helt ok å ha med bokser med ferdigblanda på 200ml, ellers er det best med pulver. Urinprøveglass er passe store for å ferdigdosere pulver i og tar liten plass; sett på en fryseteip med type mme, antall skeier og (viktigst) mengden vann som skal oppi.
Svar med sitat
Gammel 15-07-2010, 22:27
kirsty kirsty er offline
Junior Member

Medlem siden: Oct 2009
Meldinger: 22
Standard

Bør ikke varme mme i mikro. Trenger det ikke heller, tar bare et par minutter i vannbad. Vi pleier å ha en liten stålmugge i stelleveska vi, så forsyner vi oss med tevann fra cafeen og setter flaska oppi. Og når vi glemte den fikk vi alltids låne en beholder på cafeen

Hvorfor en ikke skal bruke mikro?

"En studie viste at oppvarming av morsmelkerstatning i mikrobølgeovn endret proteinenes struktur. Disse endringene kom ikke etter vanlig oppvarming. Forskerne var bekymret for at disse endringene i proteinstrukturen kunne være skadelige fordi de endrede formene vil inkorporeres i peptider og proteiner i stedet for de normale formene. Dette kan føre til forandringer i struktur, funksjon og immunologi."
Svar med sitat
Gammel 18-07-2010, 12:27
nims nims er offline
Junior Member

Medlem siden: Apr 2010
Meldinger: 9
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av kirsty Vis post
Bør ikke varme mme i mikro. Trenger det ikke heller, tar bare et par minutter i vannbad. Vi pleier å ha en liten stålmugge i stelleveska vi, så forsyner vi oss med tevann fra cafeen og setter flaska oppi. Og når vi glemte den fikk vi alltids låne en beholder på cafeen

Hvorfor en ikke skal bruke mikro?

"En studie viste at oppvarming av morsmelkerstatning i mikrobølgeovn endret proteinenes struktur. Disse endringene kom ikke etter vanlig oppvarming. Forskerne var bekymret for at disse endringene i proteinstrukturen kunne være skadelige fordi de endrede formene vil inkorporeres i peptider og proteiner i stedet for de normale formene. Dette kan føre til forandringer i struktur, funksjon og immunologi."
Ja, jeg har sett dette referert. Samtidig er det også en god del referanser til undersøkelser som ikke påviser noen forskjell på bruk av mikrobølgeovn eller ikke, verken av MME eller morsmelk.

For morsmelk kan en del stoffer (bla. hvite blodlegemer og immunstoffer) bli ødelagt ved oppvarming over hhv 45 og 60 grader, og temperaturen KAN overstige dette i deler av melka ved bruk av mikro. Derfor bør man bruker mikroen kun kort tid, riste flaska, og gjenta dette inntil hele flaska har rett temp - i stedet for å mikre lenge og riste sammen den varme og kalde melka på slutten (mikrobølgeovn varmer midten først).

Jeg bruker ofte mikro når vi er ute og det passer best, det kommer an på stedet vi er på - jeg orker ikke krangle for å slippe å bruke mikrobølgeovn, og det er ofte de ikke helt skjønner hva jeg vil ha for å varme melka i. "Drit og dra", tenker jeg da, og bruker heller mikro.

For vår del er dette kanskje en gang annenhver uke, så om noe av næringsstoffene forsvinner fra melka den ene gangen tror jeg ikke det spiller noen stor rolle. Det finnes ingen seriøs forskning som viser at mikrobølgeoppvarming er *skadelig*, verken når det gjelder voksen- eller barnemat, selv om det altså KAN hende at noen av næringsstoffene forsvinner eller svekkes.

Sånn til daglig er jeg enig i at mer skånsom oppvarming er å foretrekke, altså et ikke for varmt vannbad for morsmelk, og i henhold til bruksanvisninga for MME.
Svar med sitat
Gammel 25-07-2010, 12:35
Vera Vera er offline
Junior Member

Medlem siden: Jan 2010
Meldinger: 12
Standard

Alltid når jeg skal ut på tur ut av huset, har jeg alltid med kokt kaldt vann, kokt varmt vann i termos og ferdig dosert mme-pulver. Så er det bare å blande riktig mengde og servere. Veldig raskt og praktisk, og jeg slipper å be om hjelp der jeg er. Bare et lite tips som funker bra for meg:-)
Svar med sitat
Gammel 01-08-2010, 12:26
sisselemilie sisselemilie er offline
Junior Member

Medlem siden: Jul 2010
Meldinger: 7
Standard

Jeg har alltid mine tåteflasker ferdig fylte med kokt vann og maltekstrakt, så skal jeg ut av huset ber jeg om å få låne mikro til å varme vannet, har forsket meg frem til at 1 min på 850 w varmer 115 ml vann til nøyaktig 70 grader, så jeg ber bare om det...eller ca det, om de ikke har akkurat den innstillingen, så har jeg med ferdigblandet pulver i avent sin pulverboks Ellers er det en lettere løsning om man ønsker, som jeg også bruker ofte....En ferdig sterilisert flaske, en boks ferdigblandet MME, en saks til å åpne boksen (rart hvor vanskelig det er å åpne en sånn uten saks eller kniv) en termos med varmt vann og en beholder til å varme flaska i vannbad, tar maks 2 min Når det gjelder ferdigblandet MME må man nok bare prøve seg frem, på vår baby funker det faktisk bedre med nan enn småfolk..med malt i, for de blir lettere harde i magen av ferdigblandet..
Svar med sitat
Svar

Emner
blanding av mme, flaskeoppvarming, restaurantbesøk, strand og parkbesøk

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 19:45.