28-07-2010, 18:37
|
|
Junior Member
|
|
Medlem siden: Jul 2010
Meldinger: 7
|
|
MME-bakterien
Hei! Jeg er relativt ny i gamet, og har et par spørsmål jeg ikke finner noen særlige svar på verken på google eller hos helsestasjonen...
Er det blitt rapportert tilfeller av sykdom/død i Norge av MME noen gang?
Babyen søler jo på klær og filler (hvertfall min baby...), og det tøyet vaskes jo ikke på mer enn 60 grader som regel, kan bakterien sette seg i tøyet?
Mange skriver at bakterien dør på 70 grader, men hvorfor kan vi ikke blande i pulveret på 70 grader, sette i kjøleskap og blande for et døgn? Den våkner vel ikke til live igjen ved gjenoppvarming?
Søl på sofa, tepper, kjøkkenbenk, osv...farlig?
Jeg bare lurer..hvor redd skal jeg egentlig være? Foreløpig er rutinen min slik:
Alle flasker kokes i mikrosterilisator, legges til lufttørking på rent håndkle, fylles i med vann og malt, før de settes i kjøleskap, brukes innen 24 timer, hvor jeg hiver pulver oppi til hvert måltid etter vannet er varmet i micro..
Alle kjøkkenhåndkle som er i nærheten av pulver vaskes på 95 grader, men klær og noen gulpefiller kan ikke vaskes på mer enn 60 grader..
Bruker dere filler som dere har vasket kjøkkenbenken med etter blanding til andre ting etterpå?
Og...sist, dersom min baby uheldigvis skulle få denne bakterien som stresser vettet av meg, hva er signalene?
Noen som vet?
Hilsen fra skikkelig nervøs førstegangsmamma...
|

29-07-2010, 01:03
|
|
Junior Member
|
|
Meldinger: 4
|
|
Jeg har bare funnet statistikk over dødsfall i USA og England. Og det er veldig sjeldne tilfeller. Dette er hovedsaklig en problemstilling i U-land.
Bakterien skaper stort sett bare sykdom hos de utsatte risikogruppene (premature, lav fødselsvekt, HIV) og er farligst de første ukene. Men det fins tilfeller av sykdom hos ellers friske babyer også, derfor må alle følge retningslinjene uansett.
Det anbefales å ikke lagre melk fordi oppvarming til over 70 grader aktiverer en skadelig organisme (sporer) som kan formere seg i melken viss man lagrer på feil måte. Men det er mulig å lagre på noen lunde trygg måte (les linken under).
Her kan du lese alt WHO sier om saken. Det mest interessante står helt nederst:
http://www.who.int/foodsafety/public...guidelines.pdf
Her kan du lese enda mer:
http://www.who.int/foodsafety/public.../en/index.html
|

29-07-2010, 13:15
|
|
Junior Member
|
|
|
|
Takk for god lesning..Det som står om at man skal desinfisere kjøkkenbenken, er det noen som gjør det? Hva bruker dere evt?
Og, ved nattmating, kan flaskene stå til morgen før de rengjøres, eller må det gjøres med en gang? Leste her inne at de burde vaskes 5-10 min etter bruk..
Men, babyen min er 6 uker, er det sånn at jeg egentlig bare burde brukt nan sine ferdigbokser da?
Beklager masse spørsmål....jeg føler meg helt grønn og ekstremt usikker på dette her!
|

29-07-2010, 14:16
|
|
Junior Member
|
|
Meldinger: 4
|
|
Jeg er ikke særlig glad i å bruke mange kjemikalier der jeg tilbereder maten, siden disse heller ikke er bra å få i seg. Jeg dekker kjøkkenbenken med et rent klede når jeg tilbereder. Kjøpte en pakke brettebleier, de er fin størelse på til det formålet.
Når man følger WHO's retningslinjer vurderes det som trygt å bruke pulver når barnet er friskt. Det er risikogruppene som anbefales å bruke sterilisert ferdigmelk de første ukene.
Flaskene skal vaskest så fort som mulig men det er vel aldri offisielt anbefalt et tidsrom i minutter som det må gjøres innen. Bakteriene formerer seg ikke SÅ fort. Ferdiglaget melk kan jo trygt drikkes i opp til 2 timer i følge WHO.
Jeg vasker ikke flaskene om natten, men skyller av de og legger de i varmt såpevann (bruker resten av vannet fra vannkokeren som jeg tilbereder med).
Eller så legger jeg tutten oppi flasken og fyller opp med kokende vann fra vannkokeren. Da dør iallefall det meste av bakterier.
|

30-07-2010, 09:29
|
|
Junior Member
|
|
Meldinger: 2
|
|
huff
Jeg merker at jeg blir litt ør her.... Jeg skjønner at jeg burde ha lest mer fra starten av! Jeg har alltid vært nøye på å vaske flaskene og renslighet generellt... MEN det har ofte hendt at når lillebell har fått mat på tur, så har jeg ikke skylt flasken med en gang, det har skjedd mer enn en gang for å si det sånn! En gang glemte jeg igjen en flaske i bilen... den lå leeeenge, jeg lot den stå i bløt i såpevann og vasket den!!! Burde jeg kaste flaskene mine og "starte på nytt"?? Jeg føler at jeg har gamblet med livet til lillemor her jeg altså! Får helt hetetokter og panikk!!! (Lillemor er 7 mnd nå....)
Føler meg ikke bra nå....
|

30-07-2010, 21:42
|
|
Junior Member
|
|
|
|
Tror ikke du skal tenke for mye på det, så lenge flaskene blir kokt, så dreper vel det alle bakterier? Vi pleier å skylle flaskene i kaldt vann rett etter mat, vaske dem med zalo i varmt vann, skylle dem i varmeste vannet i vasken før vi samler opp i en bolle med såpevann...Er jeg ute hos andre skyller jeg bare flaska med en gang, eller tar for meg vannkokeren og hiver kokt vann i og over flaska..
Jeg er mer bekymret for gulpefiller og klær..klompen her suger på alt han kommer over, og klærene vaskes jo ikke på mer enn 60 grader, bakterier dør jo ikke da, og gulpefillene våre krymper til ingenting på 95 grader, så de blir også vasket på 60..
Nå har jeg begynt å følge WHO sin anbefaling om 70 grader, selv om det står 50 grader på Hipp-pakken..da dør jo bakterien uansett, så da kan det ikke være krise om det kommer søl noen plass, tenker jeg..Håper bare ikke at masse bakterier har satt seg i alle klærene og at de blir der og formerer seg til monstre (i mitt forskrudde hode er det omtrent slik det arter seg...)
Andre som tenker på dette?
|
| Trådverktøy |
|
|
| Visningsmoduser |
Linjærmodus
|
Regler for innlegg
|
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine
HTML kode er Av
|
|
|
Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 19:46.
|
|